TCS/Heemaf
Twentsch Centraal Station voor Stroomlevering / Heemaf (1916)
Smit Transformatoren
Vervoer transformator door fa. Frederiks d.m.v. paardentractie (1913-1915)
Rento Hofstede Crull
De oprichter van de Heemaf bij een machine van de General Electric Company tijdens de Wereldtentoonstelling in Chicago (1893).
Heemaf
Wikkelarij 1922
Systeem Coq Utrecht
Hidde Nijland, oprichter Coq Utrecht met de fabriek (1920)
Heemaf
Grote machine hal 1919
Heemaf
Elektrische centrale Helpman Groningen 1914
Smit Slikkerveer
Draaistroomgenerator 16-11-1912
Systeem Coq Utrecht
Lossen van een 10 kV (1922)
Heemaf (Hofstede Crull & Willink)
2 transformatorzuilen op wagon van Staatsspoorwegen (1-9-1913)
Electromotorenfabriek (EMF) Dordt
Wikkelarij Ruckphen (1948)
Heemaf
Poseren tijdens eerste proefrit van locomotieven voor Java. In midden met vlinderdasje HEEMAF directeur Keus (1928)
Hazemeyer
Reyrolle hal (1922)
EMF Dordt
Werklui van Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek in Dordrecht (1916)
Heemaf
Een Heemaf vrachtauto met daarop een Heemaf motor staat voor de nieuwe Heemaf fabriek (1900)
Hazemeyer
Floris Hazemeyer, oprichter van Hazemeyer bij de fabriek aan de Tuindorpstraat in Hengelo (1914)

In de Tweede Wereldoorlog was men in Nederland erg bang voor bombardementen en om niet een gemakkelijk doelwit te worden moest in de avond en nacht - op last van de Rijksinspectie van de Luchtbescherming-  de verlichting grotendeels uit. De Heemaf speelde daar handig op in en ontwikkelde speciale richt- en geleide lichten die in heel Nederland werden ingezet voor de openbare luchtbescherming.  De Rijksinspectie van Luchtbescherming gaf als richtlijn dat in de avond en nacht alles donker moest zijn en dat er vanaf een hoogte van 500 meter geen direct of reflecterend licht zichtbaar mocht zijn. Het was dus in de avond en nacht erg donker in de straten in Nederland. Nodig waren dus richt- en geleidelichten die op speciale plekken werden opgesteld om bijvoorbeeld het verkeer en winkelend publiek toch nog van een minimum aan licht te kunnen voorzien. Dit had natuurlijk een sociaal en economisch belang. Ook de verkeersveiligheid speelde een grote rol. De Heemaf kwam met een aantal handige richt- en geleide lichten op de markt, die al snel werden goedgekeurd door de Kema /Rijksinspectie van Luchtbescherming en overal werden ingezet.  Deze lichten hoorden bij de zogenaamde 1-2-3 serie. Deze bestond uit een spaarlamp, een kacheltje met zeer gering stroomverbruik speciaal gemaakt voor barre tijden en dan de geleidelichten. Wij vonden een aantal advertenties en foto's van deze lichten terug.  

 

Reclame Heemaf geleidelichten 9-10-1940, bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

Brinkstraat Hengelo overdag en in de nacht. Midden bovenaan zien we een kabel waaraan een geleide licht is bevestigd. Ook aan weerszijde van de weg zijn geleide lichten aangebracht.  20-9-1940. bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

Provinciaalse Zeeuwsche Courant 10-9-1940. 

De Heemaf richt- en geleidelichten collage met technische tekening en certificaat van goedkeuring, 16-10-1940. Bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

 

Bron: HHG

Reclame Heemaf geleidelichten 1-9-1940, bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

Comments powered by CComment

Historische nieuwsflits

Heemaf schakelkasten/SKA motoren (1927)

Heemaf adverteerde in veel kranten, waaronder ook de Alkmaarder Courant. Onderstaande reclame is van 04-06-1927.

Heemaf schakelkasten 04-06-1927
Bron: Alkmaarder Courant 04-06-1927 

Write comment (0 Comments)

HHG Video Box

HHG Video Box 2

Mede mogelijk gemaakt door: 
  
     

De KB archiveert deze website als Digitaal Erfgoed in het kader van een charter van Unesco. 

Contact gegevens:

 

HOLEC HISTORISCH GENOOTSCHAP
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@holechistorie.nl 
Mobiel: 06 19009274