Tussen 1925 en 1928 leverde de combinatie Werkspoor/Heemaf zes elektrische locomotieven (nummers 3201 t/m 3206) aan het toenmalige Nederlands-Indië voor de verbinding Jakarta – Bogor en Batavia - Buitenzorg. De machines, met een vermogen van 1200 pk, hadden een maximumsnelheid van 75 km/h.
Unieke foto van de bouw van de eerste treinen voor Nederlands Indië van de serie 3201 tot 3206, bron: Stichting Old Hengelo
Minister van Koloniën J. Ch. Koningsberger brengt een bezoek aan het proefterrein van de Heemaf waar locomotief 3206 wordt getest (feb. 1928). Bron: Heemaf Post 1928, HHG
Bron: Vlissingse Courant 24-02-1928
Geheel rechts directeur Keus, links daarvan Minister Konings-berger. Hij zorgde ervoor dat de trein ging rijden. Bron: Stichting Old Hengelo.
Foto van het bezoek van Minister Konings-berger aan de Heemaf fabrieken om de nieuwe elektrische treinen voor Nederlands Indië te aanschouwen. Bron: Stichting Old Hengelo.
FILMFRAGMENT 1
Hieronder een kort filmfragment van een proefrit van de zesde en laatste locomotief (3206) geleverd aan Ned. Indie. Ook zien we Minister van Koloniën J. Ch. Koningsberger die speciaal voor deze gelegenheid op bezoek is bij de Heemaf.
Eerste elektrische locomotief voor Nederlands Indië (1926) nummer 3201. Bron: Heemaf Post 1926 , HHG.
Afgemonteerde elektrische goederentrein goederentrein voor Java met trein nummer 3201 (9-4-1925).
FILMFRAGMENT 2
Hieronder een film die ik vond op YouTube van "De Nederlandsch Indische Staatsspoor- en Tramwegen "met veel Heemaf elektrische treinen en prachtige beelden uit 1929.
Bron: YouTube / Eyeworks.nl
Treinstation Molenvliet te Batavia (1925-1930), bron: Holec Historisch Genootschap
Treintijden station Molenvliet te Batavia (1925-1930), bron: Holec Historisch Genootschap
De tekening van de eerste elektrische treinen voor Java, 25-01-1921. Klik op de foto om te vergroten en klik dan nogmaals om in te zoomen.
Elektrische trein met ontstoken koplamp, 23-04-1925
De foto is niet best, maar toch een unieke foto van een elektrische trein van de combinatie HEEMAF/Westinghouse no: 402, met volgrijtuig gedurende een proefrit bij Manggarai op Java. Naast de wagen de heren: Ir. Clarke van Westinghouse en Ir. Steiner van Heemaf (17-11-1925). Bron: HCO Zwolle (Jaap Tuik)
Voor meer informatie over Tandjong Priok klik HIER voor mijn artikel over de elektrische verlichting in Tandjong Priok door Willem Benjamin Smit (1894).
1927 - Bron: de koloniale roeping
Eerste elektrische locomotief voor Nederlands Indië (1926).Nummer 3201. Bron: Heemaf Post 1926 , HHG.
De originele foto van bovenstaand artikel uit de Heemaf Post !! Locomotief (3201) voor ESS op Java in de montagehal. Uitnemen van de schakelkast t.b.v. verpakking en vervoer(10-01-1925). Bron: HCO Zwolle (Jaap Tuik).
Elektrische trein voor de Indische Staatsspoorwegen in de werkplaats 29-02-1928.
Vervoer van de treinen vanuit de haven naar Indië, 27-3-1928
Motortrein op de verbindingslijn van Boekit Doeri naar Manggarai op Java (17-11-1925). Bron: HCO Zwolle, Jaap Tuik.
Motorwagen van de Nederlands Indische Staatsspoorwegen op Java. (01-01-1938). Bron: HCO Zwolle/ Jaap Tuik.
Op onderstaande foto zien we de "Proefrijding" van de laatste Heemaf-Werkspoor 1200 pk Loc op Java (19-01-1928). Frappant was dat ik een identieke trein terug vond in een artikel op internet, met 2 foto's (en een schema) van een roestende Heemaf-Werkspoor lokomotief, in de Indonesische jungle. Een organisatie (De Indonesian Railway Preservation Society wil deze trein gaan restaureren. (zie foto's helemaal onderaan).
De zesde en laatste 1200 pk loc voor de StaatsSpoorwegen op Java wordt op 29 februari 1928 door een arbeider met een kaapstaander op de traverse van de HEEMAF getrokken. Op de traverse was namelijk geen bovenleiding.
Bron: Heemaf Post + http://www.industriespoor.nl/
De eerste in Nederland vervaardigde elektrische trein
In 1925 werd de eerste van deze serie locomotieven vervaardigd door de Heemaf/Werkspoor en hiermee was het de eerste in Nederland gemaakte elektrische locomotief. Zie onderstaand artikel uit het Katholiek Weekblad van dat jaar. Hij werd o.a. geleverd aan Batavia (Indonesië) voor de lijn Batavia - Buitenzorg.
Een elektrische locomotief van de staatsspoorwegen op Java rond 1940, nummer ESS 3302 (Heemaf trein). Bron: Holec Historisch Genootschap.
De elektrische trein ESS 3203 gemaakt door Heemaf en Werkspoor in 1927. (zie ook het logo hieronder). Bron: Holec Historisch Genootschap.
De elektrische trein ESS 3203 met het logo van Heemaf en Werkspoor (1930). Bron Holec Historisch Genootschap
Station Buitenzorg in Java (1927/1928) met trein nummer 1326 Bron: Tropenmuseum
Een trein van de staatsspoorwegen tussen Batavia en Buitenzorg. De trein is er een van de Heemaf. (1931). Bron: Tropenmuseum.
Jaartal 1927 - Trein in station Buitenzorg (nummer 1326) is versierd vanwege het bezoek van een belangrijk persoon. Bron: Tropenmuseum.
Tot 1976 deden de locs dienst in Indonesie, waarna ze door elektrische treinstellen werden vervangen. Een machine, de WH 202 (oorspronkelijke nummer 3202), is aan de sloper ontsnapt en staat al tientallen jaren in een deplorabele toestand bij de werkplaats Manggarai in Jakarta.
De Indonesian Railway Preservation Society, Friends of CC200 (IRPS) heeft zich het lot van de machine aangetrokken en wil deze restaureren. De WH 202 zal daarna bij een van de stations van Jakarta overdekt worden opgesteld. De IRPS kan voor dit project financiele ondersteuning gebruiken.
WH 202 (nummer 3202) uit 1926
De specificaties van deze locomotief uit 1926 zijn:
Bron: Indonesian Railway Preservation Society
Onlangs kwam ik erachter dat één van deze treinen (waarschijnlijk nummer3202, zie foto hierboven) al gerestaureerd is en een proefrit gemaakt heeft. Dhr. Platjouw stuurde mij onderstaande foto's.
Bron: Dhr. Platjouw
Comments powered by CComment