EMF Dordt
Werklui van Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek in Dordrecht (1916)
Heemaf
Wikkelarij 1922
Systeem Coq Utrecht
Hidde Nijland, oprichter Coq Utrecht met de fabriek (1920)
Systeem Coq Utrecht
Lossen van een 10 kV (1922)
Electromotorenfabriek (EMF) Dordt
Wikkelarij Ruckphen (1948)
Heemaf
Poseren tijdens eerste proefrit van locomotieven voor Java. In midden met vlinderdasje HEEMAF directeur Keus (1928)
Heemaf
Grote machine hal 1919
Smit Transformatoren
Vervoer transformator door fa. Frederiks d.m.v. paardentractie (1913-1915)
Hazemeyer
Reyrolle hal (1922)
Smit Slikkerveer
Draaistroomgenerator 16-11-1912
TCS/Heemaf
Twentsch Centraal Station voor Stroomlevering / Heemaf (1916)
Hazemeyer
Floris Hazemeyer, oprichter van Hazemeyer bij de fabriek aan de Tuindorpstraat in Hengelo (1914)
Heemaf
Een Heemaf vrachtauto met daarop een Heemaf motor staat voor de nieuwe Heemaf fabriek (1900)
Rento Hofstede Crull
De oprichter van de Heemaf bij een machine van de General Electric Company tijdens de Wereldtentoonstelling in Chicago (1893).
Heemaf
Elektrische centrale Helpman Groningen 1914
Heemaf (Hofstede Crull & Willink)
2 transformatorzuilen op wagon van Staatsspoorwegen (1-9-1913)

gemaal ele

In het verleden werden veel gemalen voorzien van Heemaf aandrijving. Heemaf was dan ook gespecialiseerd in generatoren voor de aandrijving van elektrische gemalen. Een concurrent was ook Smit Slikkerveer. In de opstelling onderstaande foto's zien we de Stork/Heemaf combinatie maar ook Smit Slikkerveer elektromotoren. 

Gemaal de Ronde Venen Mydrecht 1922-1924

Buitenaanzicht Stoomgemaal van Grootwaterschap de Ronde Veenen, bij Mijdrecht, waarin opgesteld twee lagedruk centrifugaalpompen, elk voor een opbrengst van 145 m3 per minuut, opvoerhoogte 2m., voor bemaling van de polder. (Stork/Heemaf combinatie 1922 - 1924).

 

gemaal ele 

Gezicht in de pompenkamer van gemaal Elektra waar in opgesteld 4 horizontale schroefpompen, elk met een capaciteit van 1000 m3 per minuut. de motoren zijn vervaardigd door de fabriek HEEMAF en de pomp door machinefabriek STORK.

 

Meer informatie over deze en andere stoomgemalen kun je vinden op een prachtige website: http://www.stoomgemalen.nl/

Comments powered by CComment

Historische nieuwsflits

Mooie foto van Willem Willink - mede oprichter van de Heemaf - achter het stuur van een prachtige Peugeot (1905).

Op de interessante historische auto website van het Conam vond ik een prachtige foto van Willem Willink, de compagnon van Hofstede Crull. Samen waren zij de grondleggers van de Heemaf en dus niet alleen Hofstede Crull was een autofanaat maar ook Willem Willink was er al vroeg bij. De foto dateert uit 1905 en Willem Willink zit hier achter het stuur van een 7 pk Peugeot, type 56 met bouwjaar 1903. De passagiers zijn Tricot-Jan, Manke Jan Willink en Benjamin ter Kuile. 

Bron: Dr. Bastiaan Willink, schrijver van 'Heren van de Stoom'.

Heemaf reclame 1913

Reclame van de Heemaf uit 1913, bron: NRC.

 {jcomments off}

Write comment (0 Comments)

Mede mogelijk gemaakt door: 
  
     

De KB archiveert deze website als Digitaal Erfgoed in het kader van een charter van Unesco. 

Contact gegevens:

 

HOLEC HISTORISCH GENOOTSCHAP
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@holechistorie.nl 
Mobiel: 06 19009274