In 1931 was de proefvaart van stoomschip de "Salawati" van stoomvaartmij Nederland. Deze was uitgerust met dieselmotoren, aangedreven door Heemaf-dynamo's.
11-05-1931, bron: Algemeen Handelsblad
Onderstaande informatie over het schip is overgenomen van de website: www.stoomvaartmaatschappijnederland.nl
SS/MS Salawati PRNV/TWC/PHHL 27 september 1920 - 25 maart 1957.
Bouworder: 1918 Lithgows Ltd, Port Glasgow.
Bouworder: 738.
Aanbesteding: f. 4.932.986,-
Afmetingen: 128,02 x 16,61 x 10,97 m.
Machines: 4 x ES3, D.Rowan & Co. Glasgow. 3 Cil. TE-machine. In 1931 linksdraaiende Sulzer 2tew 8 Cil. dieselmotor afkomstig uit de P.C.Hooft. Voor de werktuigen bleven er 2 x ES3 aan boord.
Verm./Snelh.: 3.600 ipk. 1 Schroef. 13,5 kn.
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie. 2 Passagiers.
Stapelloop: 30 mei 1920.
Oplevering: 27 september 1920.
Eerste reis: 16 oktober 1920.
Hieronder het unieke filmfragment.
Vernoemd naar het eiland Salawati in Nederlandsch Indië westelijk van de Vogelkop, Nieuw Guinea. In 1931 verbouwd als motorschip. Deze motor kwam uit de MS Pieter Cornelszoon Hooft. Proefvaart als motorschip op 9 mei 1931. Het schip werd ingezet op de Pacific-Java-Bengalen-Lijn. In 1940 na de inval van de Duitsers in Nederland ingezet op de Java-New York-Lijn en legde in WO II ca. 240.000 zeemijlen af. Eind 1945 werd ze ingezet voor het vervoer van Britse militairen en een aantal jonge ex-geïnterneerde Nederlanders van uit Tandjung Priok naar Bombay die van daar verder werden vervoerd met de Sibajak van de Rotterdamsche LLoyd naar Southampton. In 1949 werd ze met bemanning voor 3 jaar vercharterd aan de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag. In 1953 werd ze nog een keer vercharterd aan de zelfde maatschappij. Van af 16 februari 1956 in beheer bij Stoomvaart Maatschappij Nederland dochter NV Reederij Amsterdam en herdoopt in MS Amstelkade Op 25 maart 1957 verkocht aan Good Hope Shipping Co. Ltd te Hongkong en herdoopt in MS Good Hope onder Panamese vlag. In 1958 verkocht naar Panama aan Gibson Shipping Co. Inc. en op 17 october 1958 door verkocht voor de sloop naar Hongkong aan Chiap Hua Manfactory Co. Inc. waar de sloop op 22 october 1958 begon.
Tekst + foto's : bron: stoomvaartmaatschappijnederland.nl , filmfragment: Holec Historisch Genootschap
Comments powered by CComment