Onderstaande foto betreft de 50kV Coq installatie in Veenendaal. In die tijd een wereldprimeur zo’n gesloten 50kV installatie. Hij was geschikt voor buiten opstelling en stond ook buiten. Later is er een gebouw overheen geplaatst. Waarom is niet duidelijk.
De 50kV Coq schakelinstallatie in het 50/10kV transformatorstation van de PUEM te Veenendaal (1934) was in bedrijf tot 1953.
Bron: PGEM
Het 50/10kV station (later Amersfoort 1) genaamd is in 1932 in bedrijf genoemen, als eerste/oudste 50kV station van de PUEM. Vervolgens omstreeks 1934 Veenendaal (ook 50/10kV). Bij de bouw van de 150kV lijn Utrecht-Nijmegen (1953) is dit omgebouwd naar 150/10kV.De koppeling met PGEM in Ede ging in 1938 in bedrijf.
Er liep een kabelverbinding van centrale Utrecht Merwede kanaal naar Amersfoort. Deze bestond uit vier een fase massakabels, uiteraard drie in bedrijf, een was reserve. Omschakeling d.m.v. scheiders.
Aanleg kabelverbinding (door de N.K.F) centrale Utrecht - Amersfoort rond 1931
Bron: PGEM
De 50kV verbinding liep later door naar Veenendaal (langs de toenmalige spoorlijn Amersfoort-Rhenen (-Kesteren-Nijmegen) en van Veenendaal naar Ede, koppeling met PGEM. Hier stond een ster driehoek trafo 50/50kV vanwege de verschillende klokgetallen en sterpuntsaardingen van PUEM en PGEM (PUEM 100% kabelnet, PGEM veel bovengronds, daarom star geaard resp. geblust net).
Qua trafo’s in Amersfoort was er oorspronkelijk sprake van twee of drie 50/10kV trafo’s met een vermogen van 6 of 8MVA, fabricaat mij onbekend.Vanaf de jaren zestig zijn deze successievelijk vervangen door 20 MVA’s. De laatste (een Pauwels) heb ik nog zien komen in 1979 toen ik juist enkele weken bij PUEM was.
Vanaf die tijd stond er:
- Een Smit van 20MVA. Bouwjaar vermoedelijk eerste helft 60-er jaren. Wij hadden er zes van, van deze zijn als enige de regelschakelaarcontacten nooit verzilverd. Diende alleen voor de voeding van de NS, regeling was vastgezet.
- Een Lepper van 20/27MVA. Bouwjaar omstreeks 1976
- De bovengenoemde Pauwels uit 1979.
Eind jaren tachtig/begin jaren negentig is een compleet nieuw station gebouwd op de plaats van het oude (alle 27 10kV kabel richtingen kwamen daar immers samen, zodat een andere locatie veel kabel kosten en een permanent hoger net verlies zou opleveren).
Informatie ontvangen van Auke Wiersma en Dhr. Treur, voormalig chef station PUEM
Reactie van Piet Hoepel, (oud medewerker Coq Utrecht) aan oud collega Henk Peet n.a.v. deze foto.
Hallo Henk
Ik herkende direct de foto van die oude COQ-schakelaar.
Het is de 10 kv KSA (Kabel Scheider Automaat).Vermoedelijk het eerste gesloten schakelmateriaal in die branche. Veel gemaakt voor de NS tijdens de elektrificatie van het treinen net. Nieuw was toen ook de zogenaamde los vast verbindingen van uithijsbare schakelaar met de invoer isolatoren naar voorbeeld van de sluitingen van Grolsch bierflesjes (uitvinding van de HIT).De monteur werd dan met een voelmesje samen met de vs schakelaar in de ronde tank neergelaten om de deze contacten op kwaliteit te controleren. Opgevouwen in de kleine ruimte moest hij naar verloop van tijd er uitgehesen worden met kramp aan armen en benen!!! Voor GEB Rotterdam is later een groot order voor een 25 kv uitvoering gemaakt met blus kamers vanwege het hogere afschakel vermogen. Hidde Nijland schonk toen een enorme cocos loper voor in het onderstation! Dat waren nog eens tijden. Het was de voorloper van het ventiel materiaal. In de jaren 1950 heb ik er nog aan gewerkt.
Groetjes,
Piet Hoepel
Buitenmontage van een soortgelijke Coq schakelaar (10 kV KSA) als de foto bovenaan. De foto moet genomen zijn in de dertiger jaren, waar is onbekend. Wellicht heeft iemand een idee?
Bron: Archief Coq Utrecht
Graag reacties onderaan deze pagina.
Comments powered by CComment