Holec Historisch Genootschap werkte mee aan deze documentaire van Andere Tijden van de VPRO in 2013. Wij leverden foto en filmmateriaal van de Heemaf treinen. De Italiaanse Fyra had het paradepaardje van de NS moeten worden maar liep uit op een fiasco. Een halve eeuw geleden bestelde de NS vrijwel alle treinen bij Nederlandse bedrijven zoals Heemaf/Werkspoor. Op het hoogtepunt begin jaren ’50 werkten er bij Werkspoor meer dan 5000 mensen. Het bedrijf bouwde ook mee aan de eerste hogesnelheidstrein, de TEE. Maar daarna ging het langzaam bergafwaarts, orders bleven uit en in 1971 kwam het definitieve einde. Openhartige ingenieurs, teleurgestelde werknemers en strenge ambtenaren over de bloei en de ondergang van de Nederlandse treinbouw.
Klik HIER voor de documentaire uit 2013.
{jcomments off}
De Fyra kwam bij de NS niet door de keuring. Op het einde van de interessante documentaire zien we links de lok 1200 - de Nederlandse trein van de Heemaf en Werkspoor uit 1952 - en rechts de Fyra (2012) naast elkaar staan. De lok 1200 doet al 65 jaar zijn werk, wat een contrast met de Fyra... Eeuwig zonde dat treinen niet meer in Nederland gebouwd worden.
Lok 1200 tijdens de feestelijke inwijding in 1952, bron: HHG / Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. Bron: documentaire VPRO - Andere Tijden.
Andere Tijden presentator Hans Goedkoop.
Comments powered by CComment