Heemaf
Poseren tijdens eerste proefrit van locomotieven voor Java. In midden met vlinderdasje HEEMAF directeur Keus (1928)
Heemaf
Een Heemaf vrachtauto met daarop een Heemaf motor staat voor de nieuwe Heemaf fabriek (1900)
EMF Dordt
Werklui van Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek in Dordrecht (1916)
Hazemeyer
Floris Hazemeyer, oprichter van Hazemeyer bij de fabriek aan de Tuindorpstraat in Hengelo (1914)
Systeem Coq Utrecht
Hidde Nijland, oprichter Coq Utrecht met de fabriek (1920)
Smit Slikkerveer
Draaistroomgenerator 16-11-1912
Heemaf
Wikkelarij 1922
Smit Transformatoren
Vervoer transformator door fa. Frederiks d.m.v. paardentractie (1913-1915)
TCS/Heemaf
Twentsch Centraal Station voor Stroomlevering / Heemaf (1916)
Hazemeyer
Reyrolle hal (1922)
Heemaf (Hofstede Crull & Willink)
2 transformatorzuilen op wagon van Staatsspoorwegen (1-9-1913)
Systeem Coq Utrecht
Lossen van een 10 kV (1922)
Electromotorenfabriek (EMF) Dordt
Wikkelarij Ruckphen (1948)
Heemaf
Grote machine hal 1919
Rento Hofstede Crull
De oprichter van de Heemaf bij een machine van de General Electric Company tijdens de Wereldtentoonstelling in Chicago (1893).
Heemaf
Elektrische centrale Helpman Groningen 1914

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingReclamekaart-smallVan 30 april tot en met 16 mei 1910 organiseerde de Maatschappij van Nijverheid en Handel in Dordrecht een elektriciteitsbeurs om het "elektrisch licht" te promoten. De Heemaf bestond officieel nog maar 2 jaar maar was hier vertegenwoordigd met een beursstand geheel gericht op elektrische verlichting. Elektriciteit stond in die tijd nog in de kinderschoenen er waren nog maar een paar elektrische centrales in Nederland. De Heemaf was één van de eerste bedrijven die begreep dat je zoveel mogelijk reclame moest maken voor dit fenomeen. Zij waren dan ook op alle beurzen te vinden in Nederland en Europa en zij maakten reclame op een manier die zeer vooruitstrevend was. In juli van dat jaar was er nog een elektriciteitstentoonstelling in Nijmegen en van april tot en met november van dat jaar de Wereldtentoonstelling in Brussel.  Heemaf was overal van de partij met een steeds wisselende en interessante beursstand.

Onderstaande unieke foto's vonden we in het archief van Dordrecht waar we duidelijk het logo van de Heemaf voorbij zien komen. Het zijn voor mij de oudste foto's van een beursstand van de Heemaf die ik tot dan toe gezien heb.

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf-heemafzoomin

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf-zoomin

Hier de foto wat ingezoomd en we zien het logo van de Heemaf in de vorm van elektrische lampjes. Ze hadden toen al lichtreclame ! 

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf5

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf-willemsmit

De opening van de electriciteitstentoonstelling 30-04-1910. De man waar de pijl heen wijst lijkt verdacht veel op Willem Benjamin Smit, de elektriciteitspionier die al in 1878 zijn eerste dynamo (elektromotor) construeerde en daarmee (via een booglamp) elektrisch licht in de fabriek van zijn vader mogelijk had gemaakt. Op deze foto zou hij dan een jaar of 50 zijn en de bolhoed en houding zijn typisch. Willem Smit werd natuurlijk vaak gevraagd om dit soort beurzen en tentoonstellingen te openen.omdat hij symbool stond als dé Nederlandse Elektriciteitspionier.

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf3

Links zien we de beursstand van de Heemaf en men maakt reclame voor de Heemaf lamp, systeem Heemaf. Daarnaast een stand met OSRAM lampen en het GEBD.

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf6

30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf7 30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf2

 30-04-16-05-1910-electriciteitstentoonstellingHeemaf4

Gemeente Electriciteits Bedrijf Dordrecht had ook een stand om elektriciteit te promoten. "Gebruikt Electriciteit". Bron: Archief Dordrecht

Comments powered by CComment

Historische nieuwsflits

Mooie foto van Willem Willink - mede oprichter van de Heemaf - achter het stuur van een prachtige Peugeot (1905).

Op de interessante historische auto website van het Conam vond ik een prachtige foto van Willem Willink, de compagnon van Hofstede Crull. Samen waren zij de grondleggers van de Heemaf en dus niet alleen Hofstede Crull was een autofanaat maar ook Willem Willink was er al vroeg bij. De foto dateert uit 1905 en Willem Willink zit hier achter het stuur van een 7 pk Peugeot, type 56 met bouwjaar 1903. De passagiers zijn Tricot-Jan, Manke Jan Willink en Benjamin ter Kuile. 

Bron: Dr. Bastiaan Willink, schrijver van 'Heren van de Stoom'.

Heemaf reclame 1913

Reclame van de Heemaf uit 1913, bron: NRC.

 {jcomments off}

Write comment (0 Comments)

HHG Video Box

HHG Video Box 2

Mede mogelijk gemaakt door: 
  
     

De KB archiveert deze website als Digitaal Erfgoed in het kader van een charter van Unesco. 

Contact gegevens:

 

HOLEC HISTORISCH GENOOTSCHAP
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@holechistorie.nl 
Mobiel: 06 19009274