Heemaf
Elektrische centrale Helpman Groningen 1914
Rento Hofstede Crull
De oprichter van de Heemaf bij een machine van de General Electric Company tijdens de Wereldtentoonstelling in Chicago (1893).
TCS/Heemaf
Twentsch Centraal Station voor Stroomlevering / Heemaf (1916)
Heemaf
Een Heemaf vrachtauto met daarop een Heemaf motor staat voor de nieuwe Heemaf fabriek (1900)
Smit Slikkerveer
Draaistroomgenerator 16-11-1912
Hazemeyer
Reyrolle hal (1922)
EMF Dordt
Werklui van Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek in Dordrecht (1916)
Heemaf (Hofstede Crull & Willink)
2 transformatorzuilen op wagon van Staatsspoorwegen (1-9-1913)
Systeem Coq Utrecht
Lossen van een 10 kV (1922)
Electromotorenfabriek (EMF) Dordt
Wikkelarij Ruckphen (1948)
Heemaf
Grote machine hal 1919
Smit Transformatoren
Vervoer transformator door fa. Frederiks d.m.v. paardentractie (1913-1915)
Hazemeyer
Floris Hazemeyer, oprichter van Hazemeyer bij de fabriek aan de Tuindorpstraat in Hengelo (1914)
Heemaf
Wikkelarij 1922
Systeem Coq Utrecht
Hidde Nijland, oprichter Coq Utrecht met de fabriek (1920)
Heemaf
Poseren tijdens eerste proefrit van locomotieven voor Java. In midden met vlinderdasje HEEMAF directeur Keus (1928)

alt

In 1915 gaf de N.V. Provinciale Noordbrabantsche Electriciteitsmaatschappij (PNEM) aan Heemaf opdracht tot de aanleg van 50 kV-bovengrondse hoogspanningsleidingen (Dr. J.F.E. Bläsing, Mensen en spanningen. Sociaal-economische geschiedenis van de N.V. Provinciale Noordbrabantsche Electriciteitsmaatschappij 1914-1985. Leiden, 1992, p. 86). Uiteindelijk zou een ringleiding aangelegd worden vanuit Geertruidenberg via 's-Hertogenbosch, Uden, Helmond, Eindhoven, Tilburg, Breda en Roosendaal terug naar Geertruidenberg (A.A. Weijts, De Electriciteitsvoorziening van Noord-Brabant. Bijdrage tot de geschiedenis dezer provincie, ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der N.V. Provinciale Noordbrabantsche Electriciteits-Maatschappij. Z.pl., 1939, p. 95).

In oktober 1919 was met de aanleg van het gedeelte Geertruidenberg-Roosendaal begonnen (Weijts, p. 114). Bestudering van de toegezonden foto's met gemeentelijke plattegronden vertonen duidelijke overeenkomsten. Het (linker)torentje van de katholieke kerk aan de haven, het (rechter)torentje van de hervormde kerk en uiterst rechts de toren van de suikerfabriek. De toegezonden foto's bieden evenwel onvoldoende vergrotingsmogelijkheden om details te controleren. Zo moet in de rechterkerktoren in het metselwerk twee galgaten zichtbaar zijn en moet in het onderste 'open' gedeelte van de spits een uurwerk zichtbaar zijn. In hoeverre tussen beide kerktorens nog een windmolen en/of het torentje van het gemeentehuis te herkennen zijn zal vermoedelijk afhangen van de mate van detaillering van het origineel/de digitale kopie.

De foto's zijn genomen vanaf het spoorweggebied ten zuiden van de bebouwde kom van Zevenbergen.
Samenvattend kan dus inderdaad gesteld worden dat de foto's te Zevenbergen gemaakt zijn in 1919/1920."

Bron: zoekplaatjes.nl

Comments powered by CComment

Historische nieuwsflits

Holec Berlijn (HOLBER)

Onlangs kregen wij een foto opgestuurd van Holec Berlijn (HOLBER). Blijkbaar heeft daar dus ook een afdeling van Holec gezeten. Wie weet meer Holec Berlijn en wat werd daar gemaakt?

Holec Berlijn

Bron: Holec Historisch Genootschap

Graag info per e-mail naar: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Write comment (1 Comment)

Mede mogelijk gemaakt door: 
  
     

De KB archiveert deze website als Digitaal Erfgoed in het kader van een charter van Unesco. 

Contact gegevens:

 

HOLEC HISTORISCH GENOOTSCHAP
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@holechistorie.nl 
Mobiel: 06 19009274