Heemaf
Wikkelarij 1922
Rento Hofstede Crull
De oprichter van de Heemaf bij een machine van de General Electric Company tijdens de Wereldtentoonstelling in Chicago (1893).
Heemaf
Elektrische centrale Helpman Groningen 1914
EMF Dordt
Werklui van Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek in Dordrecht (1916)
Hazemeyer
Reyrolle hal (1922)
Systeem Coq Utrecht
Lossen van een 10 kV (1922)
TCS/Heemaf
Twentsch Centraal Station voor Stroomlevering / Heemaf (1916)
Hazemeyer
Floris Hazemeyer, oprichter van Hazemeyer bij de fabriek aan de Tuindorpstraat in Hengelo (1914)
Smit Slikkerveer
Draaistroomgenerator 16-11-1912
Systeem Coq Utrecht
Hidde Nijland, oprichter Coq Utrecht met de fabriek (1920)
Electromotorenfabriek (EMF) Dordt
Wikkelarij Ruckphen (1948)
Heemaf
Poseren tijdens eerste proefrit van locomotieven voor Java. In midden met vlinderdasje HEEMAF directeur Keus (1928)
Heemaf
Grote machine hal 1919
Heemaf (Hofstede Crull & Willink)
2 transformatorzuilen op wagon van Staatsspoorwegen (1-9-1913)
Heemaf
Een Heemaf vrachtauto met daarop een Heemaf motor staat voor de nieuwe Heemaf fabriek (1900)
Smit Transformatoren
Vervoer transformator door fa. Frederiks d.m.v. paardentractie (1913-1915)

Laatste updates

Heemaf reclame in voetbalstadion "Mestalla" van Valencia (1926)

Voetbalteam Heemaf 1913De Heemaf begreep heel goed wat reclame kon doen voor de verkoop van hun producten.  Al vanaf 1908 had men een eigen reclame afdeling die zich 100% bezig hield met fotografie en reclame. De producten stonden dan ook in alle mogelijke bladen, boeken en kranten. Vertegenwoordigers van de Heemaf gingen naar alle beurzen in binnen en buitenland want daar moest de Heemaf altijd prominent aanwezig zijn. Zo hadden bijvoorbeeld de voetbalteams van de Heemaf al tussen 1910 en 1930 al shirtreclame.

In de prachtige collectie van Historisch Centrum Overijssel in Zwolle vonden wij een foto van Heemaf reclame voor SKA motoren op de middenstip van stadion "Mestalla" in Valencia in Spanje. Boven de reclame zien we de tribunes en in het midden de ruimte waar de voetballers via de trap omhoog het veld op liepen. 

Er werd reclame gemaakt voor SKA motoren via Sangis S.A. in Valencia. Sangis S.A. was een vertegenwoordiger van de Heemaf, want die had in die tijd  overal ter wereld verkoopkantoren voor de Heemaf producten. In Spanje had men minimaal 2 verkoopkantoren; ELectric Supplies CO. S.A. in Barcelona en Sangis S.A. in Valencia.

Reclame voor een Heemaf SKA motor op de middenstip van voetbalstadion "Mestalla" in Valencia waar momenteel onze beste keeper Jasper Cillessen onder contract staat. Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. 

Heemaf-SKAmotor-5PK-eersteSKA-small

Een voorbeeld van een SKA motor van de Heemaf zoals deze op de middenstip van het voetbalstadion te zien is. Bron: Holec Historisch Genootschap.

Wanneer je inzoomt in de foto zie je de tekst "Motore doble arrollameiento"  = Motor met dubbele wikkeling. Daaronder P/Y Margall is een straat in Valencia waar het verkoopkantoor van vertegenwoordiger Sangis S.A. te vinden was. 

Lees meer

Thomassen motoren combinaties met Heemaf generatoren (1918-1964)

Jan Weeda stuurde mij onlangs een prachtig overzicht van alle door hem bekende Thomassen motoren die gecombineerd werden met Heemaf en Smit machines. Jan is een oud medewerker van de firma Thomassen (bijna 39 dienstjaren).  Hij begon als tekenaar constructeur op de tekenkamer gasmotoren, toen ging hij naar de verkoop nieuwbouw motoren en zuigercompressoren. Daarna heeft hij zich bijna 30 jaar bezig gehouden met alles wat te maken had met de verkoop en engineering van onderdelen voor ombouw van bestaande zuigercompressoren en gasmotoren.

Dat betekende soms hele machines aanpassen, maar ook het vervangen van simpele onderdelen zoals pompen, smeertoestellen, kleine elektromotoren e.d. die niet meer te leveren waren. Op het laatst kende hij heel wat zuigercompressoren en motoren die geleverd waren. Er werden nog wel eens gegevens opgevraagd van oude motoren en zo kwam het overzicht van de Thomassen motoren tot stand.

Eerst een stukje historie over de firma Thomassen. 

oprichter Geurt ThomassenAls molenaarszoon kwam Geurt Thomassen (1857) uit Arnhem al vroeg in aanraking met techniek. Een molenaar was in die tijd namelijk een allround technicus, die zelf molenstenen behakte, hardhouten tandwielen maakte en te maken had met spekstenen lagers, zwiepende wieken en wisselende winden.Als jongeman werkte hij voor de spoorwegen, waar hij in aanraking kwam met stoommachines.

Rond 1883 besloot hij voor zichzelf te beginnen. In de Rodenburgstraat in Arnhem begon hij een smederij en reparatiewerkplaats. Hij richtte zich op twee vakgebieden waarvan hij het meeste wist: het molenaarsvak en de spoorwegen. Zo maakte hij o.a. bilmachines, waarmee de groeven in molenstenen gekapt konden worden. Hij was ook in staat om stoommachines te repareren en te vervaardigen. Zo kreeg hij ook regelmatig opdrachten van de spoorwegen voor reparatiewerkzaamheden. In 1892 vond Geurt in de persoon van P.W. van Rossum, een familielid van de beroemde Tabaks-fabrikanten, een investeerder. Daardoor kon hij het bedrijf uitbreiden en verhuisde toen naar de Weerdjesstraat 120 in Arnhem.
 Weerdjesstraat
Fabriek Thomassen aan de Weerdjesstraat

Lees meer

Heemaf agentschap Soerabaia (Nederlands Indië) 1904 - 1928

Vanaf 1904 had de firma Hofstede Crull & Willink al een agentschap in Nederlands Indië die voor hen werkte (Technisch Bureau J. B. de Rooij). Officieel kreeg de Heemaf rond 1913 een agentschap onder haar eigen naam. Vanaf 1919 was men vertegenwoordiger voor Nederlands Indië geworden van een aantal Nederlandse bedrijven als: de N.K.F (Nederlandsche Kabel fabriek te Delft), de Hollandse Draad en Kabelfabriek in Amsterdam, Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek en natuurlijk voor de Heemaf zelf. In Soerabaia had men een agentschap waar vanuit men alles regelde.  

NL-ZlHCO 464.2 921aAgentschap HEEMAF in Soerabaya 01041919
Agentschap van de Heemaf op Soerabaia in Nederlands Indië 01-04-1919  bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. 

Beeldtelegram aan agentschap Soerabaja 17-03-1931, Bron: Historisch Centrum Overijssel.

hofstede crull willink 1904-soerabaja-16-06-1904
Soerabajasch handelsblad 16-06-1904

1913-1-1-Ingenieur-heemaf
Bron: De Ingenieur 1-1-1913

De Heemaf maakte veel reclame voor haar eigen producten en de bedrijven die zij vertegenwoordigde. Daarom was men geregeld te zien op beurs stands, zoals onderstaand voorbeeld in Bandung (1920-1925). 

AgentschapHeemafSoerabaja08091922

Reclame agentschap Heemaf 08-09-1922. Bron: Nieuws van den dag voor Nederlandsch Indië

Lees meer

Hofstede Crull en zijn eerste elektriciteitscentrales in Borne (1896) en Hengelo (1901) + films (1937)

Rento Hofstede CrullElektriciteitspionier Rento Hofstede Crull stond aan de wieg van veel elektriciteitscentrales in Nederland. Tijdgenoot en grondlegger van de elektrotechniek in Nederland, Willem Benjamin Smit had in 1886 in Kinderdijk al de eerste echte Nederlandse elektriciteitscentrale opgericht met 295 aansluitingen, maar Hofstede Crull ging verder waar Willem Smit gebleven was. Vanaf het begin van de oprichting van zijn eerste bedrijf "Hofstede Crull & Willink" in 1894 was hij onophoudelijk bezig met het verkrijgen van concessies om ook zelf een elektrische centrale te mogen bouwen. Hij was een visionair die in 1891 al goed door had dat elektriciteit de wereld zou veroveren en hij was daarin een pionier van het eerste uur. 

Centrale in Borne in 1896.

 Hofstede Crull logo
 

De elektriciteitscentrale in Borne (B.E.M.) (1896 - 1930)

Vanaf 1896 werden de eerste elektrische centrales gebouwd in Overijssel. Het elektriciteitsnet bestond vooral uit laagspanningslijnen. In 1918 bouwde TCS de eerste bovengrondse hoogspanningslijn tussen Hengelo en Eibergen voor de spanning van 10 kV. Al vanaf 1894 probeerde Hofstede Crull een concessie te krijgen voor een centrale in Borne, dat was ook zijn woonplaats. De plaatselijke industriëlen zoals de Bornse textielfabrikant Spanjaard steunden hem en in 1896 lukte het hem om de gemeente Borne te overreden om te kiezen voor elektriciteit en hij kreeg de concessie. Dat de vergunning in Borne soepel verliep kwam ook doordat de gemeente zelf aandeelhouder werd, de burgemeester en enkele raadsleden waren ook aandeelhouders !

Lees meer

Project EMF Dordt - 5/5 beschrijvingen bij 779 foto's (1930-1950)

Eind 2016 kreeg ik via Henk Kolkman, vrijwilliger bij Historisch Centrum Overijssel te Zwolle een e-mail dat er nog ongeveer 2000 glas negatieven van EMF Dordt waren te vinden bij het HCO uit de jaren 1911 - 1950.  Aangezien dit niet het werkgebied was van HCO bood men ze aan bij beeldbank Dordrecht, maar die hadden in eerste instantie geen belangstelling. Hij stuurde ook een legenda mee van de fotograaf, maar die was gedeeltelijk compleet. Ik mis de nummers 1 tm 756. Vanaf nummer 757 tm 1536 is elke foto kort beschreven en van datum voorzien. Jammer genoeg is dus van foto nummer 1 tm 756 geen beschrijving want deze dateren uit het prille begin van de elektromotorenfabriek. 

Tot mijn verrassing vond ik op beeldbank Dordrecht een groot deel van de 2000 glas negatieven digitaal. Dit was verdeeld in een bruin en een geel fotoalbum en m.b.v. de foto beschrijvingen kunnen we in detail aangeven wat de foto voorstelt en uit welk jaar deze komt. Een deel van de foto's uit het prille begin (fotonummer 1 tm 756) heb ik al verwerkt in de historie van EMF Dordt en ga ik de komende tijd aanvullen. De legenda die ik compleet probeer te krijgen begint bij 1 januari 1930 en betreft foto nummer 757 tm 1156. In totaal bevat dit bruine fotoboek 1210 foto's. Daarnaast is er ook nog een geel fotoboek van latere datum en die nummering loopt tot 1956. Beide fotoalbums hebben dus betrekking op de 2000 glas negatieven die bij het HCO liggen. Deel 2 zal ik t.z.t. op de website plaatsen en daarmee maak ik de historie van EMF Dordt compleet.

Dit project is nu af. De missende nummers zal ik toevoegen wanneer ik ze tegen komen. Ik mis een aantal pagina's maar wellicht kunnen we die met medewerking van Historisch Centrum Overijssel aanvullen of met hulp van de bezoekers van deze website. Mocht u aanvullingen, ontbrekende foto's van EMF Dordt (voorzien van een nummer uit deze lijst) of andere informatie hebben dan kunt u mij altijd bereiken via dit e-mail adres: rudohermsen@hotmail.com of telefoon: 06 19009274

Beschrijvingen bij fotonummer 1157 tm 1256 De foto's hebben nummers en de beschrijving staat eronder (handgeschreven door de bedrijfsfotograaf). De ontbrekende nummers mis ik in de collectie.

 

Lees meer

De eerste elektrische wasmachines van Nederland (Vélo) met een elektromotor van de Heemaf (1928) + 2 x FILM

In 1928 bracht het bedrijf "Vélo Waschmachine Maatschappij" de eerste elektrisch aangedreven houten wasmachine van Nederland op de markt en dit verlichtte de werkzaamheden van de huisvrouwen omdat ze niet met hun handen in het water het zware schrobwerk hoefden te doen. Er was natuurlijk nog veel te verbeteren aan deze (semi automatische) wasmachine maar het prototype van de wasmachine zoals wij die nu kennen was gemaakt. Er kwam nog steeds veel handwerk bij kijken. De vrouwen moesten nog steeds het water verwarmen, sop maken, inweken, uitspoelen, mangelen en drogen en als laatste strijken. Verder waren de wasmachines ook te duur voor de gewone man.


Velo reclame rond 1900 (bron: Bas Romeijn).

Heemaf
De Heemaf uit Hengelo was in die tijd het grootste elektrotechnisch bedrijf van Nederland en zij werden gevraagd om de was machine van een elektromotor te voorzien en het was proces deels te automatiseren. Concurrenten als EMF Dordt volgden snel met vergelijkbare elektromotoren voor concurrerende merken en vanaf de jaren dertig voorzag de Heemaf ook vele nieuwe wasmachinefabrikanten van elektromotoren. In totaal kende Nederland 14 wasmachine fabrikanten.

Korte historie van de Vélo wasmachinefabriek (1898 - 1973): 
In 1898 richt Johan Bosch samen met de Amerikaanse Van der Laan een handelsbedrijf op in Rotterdam. Een van de producten die ze invoeren is een patentloze houten wasmachine. De eerste gedachte is natuurlijk dit kunnen wij zelf ook maken. In 1901 gaat de fabriek in een oude boerenschuur van start en zo wordt men de eerste wasmachinefabrikant van Nederland. De zaken gaan zo goed dat men snel moet gaan uitbreiden. 

Lees meer

Biografie Henri Isaäc Keus (1889-1971) uitvinder, ondernemer, directeur en econoom bij de Heemaf

Ir. Henri Isaäc Keus (1889-1971) is na Rento Hofstede Crull de bekendste directeur geweest van de Heemaf. Hij werkte van 1919 tot 1971 bij de Heemaf en bracht het bedrijf tot grote bloei. Onder zijn leiding groeide de Heemaf uit tot een wereldconcern, met de SKA motor als paradepaardje. De Heemaf bestaat niet meer, maar de producten zijn nog overal ter wereld in gebruik omdat ze bijna onverslijtbaar zijn en met gemak 100 jaar meegaan.

H.I. Keus is in Rotterdam geboren op 11 oktober 1889. Zijn vader had een goed lopende groothandel in kaas en exporteerde vooral naar Frankrijk. In zijn jonge jaren verhuist hij eerst naar Gouda en daarna naar Den Haag. Zijn vader wil dat hij de handel in gaat en het bedrijf voortzet, maar zijn moeder geeft hem technisch speelgoed en stimuleert hem om de elektrotechniek in te gaan, wat dan ook gebeurt. In den Haag doorloopt hij de Bleyenburg HBS om vervolgens in Delft aan de Technische Hogeschool te gaan studeren. In 1913 behaald hij het diploma elektrotechnisch ingenieur en wordt hij assistent bij professor van Swaay.

Hij doet enkele uitvindingen waar hij octrooi op krijgt en hij loopt stage bij Hofstede Crull & Willink, de voorloper van de Heemaf, in Hengelo. Zo leert hij ook Rento Hofstede Crull al vroeg kennen. Na de stage verhuist hij naar Amsterdam en gaat hij korte tijd werken bij het Amsterdamse installatiebedrijf Alberts & Kluft (1914). Zij richten zich op de aanleg en installatie van elektriciteitsnetten.

Einde 1914 wordt hij bij de Heemaf als ingenieur aangenomen in vaste dienst (door Hofstede Crull) en hij gaat wonen in Hengelo (Deldenerstraat, later Grundellaan 23). Bijna gelijktijdig wordt hij opgeroepen voor militaire dienst. Hij krijgt groot verlof omdat de Heemaf hem dringend nodig heeft. De eerste wereldoorlog zorgt bijna voor de ondergang van de Heemaf, financieel gaat het erg slecht en na een interne crisis gaat Hofstede Crull weg als directeur. 

In 1919 wordt Keus de vervanger van Hofstede Crull. Hij wordt directeur, samen met Frederik Robert Willink (de neef van mede oprichter Willem Willink). Keus gaat zich bezig houden met technische zaken en de handel, Willink neemt de financiële kant voor zijn rekening.

Lees meer

Ton Bach - Machinist bij suikerfabriek WONJI in Ethiopië

Otto Bleker stuurde mij in juli 2018 twee fotoalbums van Ton Bach die korte tijd werkte als machinist bij de suikerfabriek Wonji in Ethiopië. Net na WO II gingen bedrijven als Stork, Werkspoor en Heemaf verder waar ze al vanaf 1900 mee begonnen waren; Het bouwen en inrichten van fabrieken over de hele wereld, zoals suikerfabriek WONJI in Ethiopië. Rondom de fabrieken ontstonden dorpjes waar de ingenieurs, monteurs, machinisten, technici en andere werklui zich tijdelijk vestigden totdat het project klaar was en dan vertrok men weer (vaak naar een ander land) voor de volgende klus, zoals ook Ton Bach. Na zijn schooltijd (1944) gaat Ton Bach werken bij NV Stoomvaartmaatschappij Nederland en werkt daar tot 1951 als machinist op het schip. Daarna gaat hij enkele jaren werken als machinist bij suikerfabriek Wonji in Ethiopië. De fotoalbums die hij ons naliet zijn uniek en geven een mooi beeld hoe het er tussen 1951 en 1955 aan toe ging. De hele Nederlandse industrie was bij dit project betrokken. Ton Bach heeft de meeste foto's voorzien van een korte beschrijving. Klik op de foto's om te vergroten.


Ton Bach (links) tijdens de installatie van een machine in suikerfabriek Wonji (1951). 


600 KW Stork tegendrukturbine met Heemaf generator geleverd aan suikerfabriek WONJI in opdracht van de H.V.A. in de proefstand van de Stork fabriek (1953). Bron: Geheugenvannederland.nl (Stork archief). 

Luchtfoto suikerfabriek WONJI in Ethiopië uit het album van Ton Bach.

Lees meer

Unieke foto verhuizing Hofstede Crull oprichter Heemaf / De VIJF / ISEM uit Monschau (12-12-1935)

Jan Eijer stuurde een prachtige digitale foto van de verhuizing van Hofstede Crull waarop zijn opa te zien is die toen zijn vaste chauffeur van Hofstede Crull was. De foto is gemaakt voor zijn huis op 12 december 1935 door/of ontwikkelt en afgedrukt door "Photohaus Matter" in Montjoie-Eifel  (Monschau). De tweede man (van rechts gezien) op de voorgrond is de opa van Jan Eijer, Antonius Hendrikus Hulshof. Geboren 17-07 1898 te Hummelo en Keppel; overleden  21-03 1945 te Doetinchem. Beroep: chauffeur uit zijn paspoort uitgegeven op 22-11 1934 te Arnhem, met paspoortnummer 109644*

Antonius Hulshof werd de vaste chauffeur van Hofstede Crull vanaf december 1933 toen de motorenfabriek "de VIJF" van Hofstede Crull bijna failliet was gegaan (1934) en hij een ander bedrijfje had opgericht, de ISEM (later AKU, nu AKZO NOBEL). Antonius Hulshof ging automatisch mee naar dat bedrijf als chauffeur. In 1938 overleed Hofstede Crull en werd hij zijn baan kwijt als vaste chauffeur van Hofstede Crull. Op het einde van de Tweede Wereldoorlog werd Doetinchem gebombardeerd en overleed Antonius Hulshof aan de verwondingen die hij daar opliep.

Schrijf reactie (0 Reacties)

EMF Dordt luchtalarmsirene uit 1939 werkend te zien in een filmpje uit mei 2017

In november 1939 maakte EMF Dordt reclame voor luchtalarm sirenes speciaal voor WO II die net begonnen was.  Er werd blijkbaar ook een luchtalarm systeem aan Smit Slikkerveer verkocht, want deze zag ik toevallig op You Tube voorbij komen.  Dhr. Smits liet daar een werkend exemplaar zien en deze is echt zeldzaam want in 1940 werd de fabriek van EMF Dordt gebombardeerd en liep grote schade op. Er kon dus niet meer geproduceerd worden en daarbij had de bezetter de motoren nodig en op het einde van de oorlog werd het  ijzer omgesmolten vanwege de materiaal schaarste. Vandaag de dag is er vrijwel geen (werkend) exemplaar meer te vinden.

De fabriek van EMF Dordt was één van de zwaarst getroffen bedrijven in de Tweede Wereld Oorlog. Personeel werd te werk gesteld, de fabriek werd overgenomen en leeggeroofd en een aantal Joodse medewerkers eindigde in de concentratiekampen. Meer hierover kunt u lezen in de historie van EMF Dordt. 

Hieronder de film van de werkende luchtsirene van dhr. Smits uit 2017. Zet de speakers wat harder !

Het luchtalarm van Smit uit Slikkerveer werd aangedreven door een E.M.F Dordt 3 fase motor uit begin 1940. 

Specificaties: 

220/380v
16/9,3A
5,5PK
2900TPM
0,79Cos.f
20min kortsl.st

Alarmsirenes   

 

Links de EMF Dordt fabriek na de bombardementen van 1940. Rechts een schuilkelder uit 1940 op het terrein van EMF Dordt met daarbij 3 dames die klaar zitten om de kelder in te duiken wanneer het luchtalarm begint.

Met dank aan het You Tube filmpje van dhr. Smits.  Bron: HHG, film dhr. Smits / You Tube.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Richt- en geleide lichten van de Heemaf tijdens de Tweede Wereldoorlog

In de Tweede Wereldoorlog was men in Nederland erg bang voor bombardementen en om niet een gemakkelijk doelwit te worden moest in de avond en nacht - op last van de Rijksinspectie van de Luchtbescherming-  de verlichting grotendeels uit. De Heemaf speelde daar handig op in en ontwikkelde speciale richt- en geleide lichten die in heel Nederland werden ingezet voor de openbare luchtbescherming.  De Rijksinspectie van Luchtbescherming gaf als richtlijn dat in de avond en nacht alles donker moest zijn en dat er vanaf een hoogte van 500 meter geen direct of reflecterend licht zichtbaar mocht zijn. Het was dus in de avond en nacht erg donker in de straten in Nederland. Nodig waren dus richt- en geleidelichten die op speciale plekken werden opgesteld om bijvoorbeeld het verkeer en winkelend publiek toch nog van een minimum aan licht te kunnen voorzien. Dit had natuurlijk een sociaal en economisch belang. Ook de verkeersveiligheid speelde een grote rol. De Heemaf kwam met een aantal handige richt- en geleide lichten op de markt, die al snel werden goedgekeurd door de Kema /Rijksinspectie van Luchtbescherming en overal werden ingezet.  Deze lichten hoorden bij de zogenaamde 1-2-3 serie. Deze bestond uit een spaarlamp, een kacheltje met zeer gering stroomverbruik speciaal gemaakt voor barre tijden en dan de geleidelichten. Wij vonden een aantal advertenties en foto's van deze lichten terug.  

 

Reclame Heemaf geleidelichten 9-10-1940, bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

Brinkstraat Hengelo overdag en in de nacht. Midden bovenaan zien we een kabel waaraan een geleide licht is bevestigd. Ook aan weerszijde van de weg zijn geleide lichten aangebracht.  20-9-1940. bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

Provinciaalse Zeeuwsche Courant 10-9-1940. 

De Heemaf richt- en geleidelichten collage met technische tekening en certificaat van goedkeuring, 16-10-1940. Bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

 

Bron: HHG

Reclame Heemaf geleidelichten 1-9-1940, bron Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

Schrijf reactie (0 Reacties)

Indeling

Geachte bezoeker

Op deze web site vindt u de geschiedenis van de verschillende Holec bedrijven vanaf hun oprichting tot heden. Dit betreft in grote lijn in volgorde van oprichting de volgende bedrijven:

  • Smit Slikkerveer
  • Heemaf
  • Hazemeyer
  • EMF Dordt
  • Smit Nijmegen
  • Coq Utrecht
  • Kleine Holec
  • Grote Holec
  • Begemann
  • Het uiteenvallen van Holec
  • Huidige situatie

Van elk bedrijf wordt vanaf de oprichtingsgeschiedenis, gekeken naar de bestuurders, productontwikkelingen, personeelsbeleid, samenwerkingen, fusies en overnames. Soms is het nodig de geschiedenis van een bedrijf in perioden te splitsen. Ook de bedrijven die uit de eerste zes bedrijven zijn ontstaan zullen, zij het kort, aan de orde komen. Vast onderdeel van de informatie per bedrijf is een fotoalbum.

In het scherm werkwijze wordt de indeling van het scherm en hoe alles is te gebruiken uitgelegd.

Ook u kunt relevante informatie en foto’s aanleveren, verderop wordt aangegeven hoe u dat kunt doen.

Deze site is ontwikkeld door door de leden van het Holec Historisch Genootschap (HHG):

  • Willy Ahlers / Eaton / (tekst/indeling)
  • Rudo Hermsen / Smit Draad / (tekst/webdesign/fotomateriaal)

Het Holec Historisch Genootschap is begin 2003 opgericht met als doel de geschiedenis van Holec (bedrijven) voor de toekomst te bewaren. Het genootschap doet dit door het verzamelen van informatie en relevante voorwerpen. Zij heeft meegewerkt aan het 50 jarig bestaan van de no-break voor Hitec in Almelo in 2006, de viering van het 100 jarig bestaan van Hazemeyer in 2007 en 100 jaar merknaam Heemaf enz. Het genootschap onderhoudt o.a. contacten met de Willem Willinkstichting en techniek museum HEIM in Hengelo. Verder zijn er contacten met gepensioneerden van Smit Slikkerveer en Coq Utrecht alsmede met Stichting Willem Smit Historie (de Smit bedrijven) in Nijmegen.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Historische nieuwsflits

Installatiewerkzaamheden Heemaf 1910 / 1911

Prachtige foto's van de Installatiewerkzaamheden bij de machinekamer van het  TCS (Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering) aan de Bornsestraat 1910 door Heemaf.

Installatiewerkzaamheden TCS 1910

Installatiewerkzaamheden Delden 1911

Installatiewerkzaamheden door de Heemaf in Delden 1911 , bron: HCO Zwolle / Willy Ahlers.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Hazemeyer advertenties - systeem Reyrolle (1929)

2 advertenties van Hazemeyer uit "De Werkgever" van 1929

Advertentie Hazemeyer uit de Werkgever (1929) 

Advertentie Hazemeyer uit de Werkgever (1929) {jcomments off}
Knipsels: bron: De Werkgever, eigendom van Holec Historisch Genootschap.  Foto's eigendom Holec Historisch Genootschap.

Schrijf reactie (0 Reacties)

HHG Video Box

Cloud tag

Laatste nieuws

Laatste reacties

Uitgelicht

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
4216816

Wie is online

We hebben 86 gasten en geen leden online

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd