Heemaf
Wikkelarij 1922
TCS/Heemaf
Twentsch Centraal Station voor Stroomlevering / Heemaf (1916)
Rento Hofstede Crull
De oprichter van de Heemaf bij een machine van de General Electric Company tijdens de Wereldtentoonstelling in Chicago (1893).
Smit Slikkerveer
Draaistroomgenerator 16-11-1912
Heemaf (Hofstede Crull & Willink)
2 transformatorzuilen op wagon van Staatsspoorwegen (1-9-1913)
Heemaf
Poseren tijdens eerste proefrit van locomotieven voor Java. In midden met vlinderdasje HEEMAF directeur Keus (1928)
Hazemeyer
Reyrolle hal (1922)
Heemaf
Elektrische centrale Helpman Groningen 1914
Hazemeyer
Floris Hazemeyer, oprichter van Hazemeyer bij de fabriek aan de Tuindorpstraat in Hengelo (1914)
Heemaf
Een Heemaf vrachtauto met daarop een Heemaf motor staat voor de nieuwe Heemaf fabriek (1900)
Systeem Coq Utrecht
Hidde Nijland, oprichter Coq Utrecht met de fabriek (1920)
Systeem Coq Utrecht
Lossen van een 10 kV (1922)
EMF Dordt
Werklui van Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek in Dordrecht (1916)
Heemaf
Grote machine hal 1919
Smit Transformatoren
Vervoer transformator door fa. Frederiks d.m.v. paardentractie (1913-1915)
Electromotorenfabriek (EMF) Dordt
Wikkelarij Ruckphen (1948)

Laatste updates

De eerste elektrische wasmachines van Nederland (Vélo) met een elektromotor van de Heemaf (1928) + 2 x FILM

In 1928 bracht het bedrijf "Vélo Waschmachine Maatschappij" de eerste elektrisch aangedreven houten wasmachine van Nederland op de markt en dit verlichtte de werkzaamheden van de huisvrouwen omdat ze niet met hun handen in het water het zware schrobwerk hoefden te doen. Er was natuurlijk nog veel te verbeteren aan deze (semi automatische) wasmachine maar het prototype van de wasmachine zoals wij die nu kennen was gemaakt. Er kwam nog steeds veel handwerk bij kijken. De vrouwen moesten nog steeds het water verwarmen, sop maken, inweken, uitspoelen, mangelen en drogen en als laatste strijken. Verder waren de wasmachines ook te duur voor de gewone man.


Velo reclame rond 1900 (bron: Bas Romeijn).

Heemaf
De Heemaf uit Hengelo was in die tijd het grootste elektrotechnisch bedrijf van Nederland en zij werden gevraagd om de was machine van een elektromotor te voorzien en het was proces deels te automatiseren. Concurrenten als EMF Dordt volgden snel met vergelijkbare elektromotoren voor concurrerende merken en vanaf de jaren dertig voorzag de Heemaf ook vele nieuwe wasmachinefabrikanten van elektromotoren. In totaal kende Nederland 14 wasmachine fabrikanten.

Korte historie van de Vélo wasmachinefabriek (1898 - 1973): 
In 1898 richt Johan Bosch samen met de Amerikaanse Van der Laan een handelsbedrijf op in Rotterdam. Een van de producten die ze invoeren is een patentloze houten wasmachine. De eerste gedachte is natuurlijk dit kunnen wij zelf ook maken. In 1901 gaat de fabriek in een oude boerenschuur van start en zo wordt men de eerste wasmachinefabrikant van Nederland. De zaken gaan zo goed dat men snel moet gaan uitbreiden. 

Lees meer

Hofstede Crull en de rampspoed bij zijn elektromotorenfabriek "de VIJF" in Doetinchem (1920 - 1934) + 3 FILMS

In 1920 werd in Doetinchem - de bijna vergeten-  elektromotorenfabriek "DE VIJF" opgericht door Rento Hofstede CrullHofstede Crull, was elektriciteitspionier, oprichter van vele elektriciteitscentrales en van de Heemaf, het grootste elektrotechnische bedrijf van Nederland tot ver na WO II. Nadat Hofstede Crull in 1918 ruzie kreeg met de commissarissen van de Heemaf was het de beste oplossing dat Hofstede Crull weg zou gaan. Dit gebeurde ook, maar hij was niet de persoon om stil te gaan zitten.

Hij kocht een stuk grond in Doetinchem aan de Havenstraat (nabij de Oude IJssel en het oude centrum) en richtte daar de nieuwe elektromotorenfabriek "de VIJF" op, een concurrent voor de Heemaf en EMF Dordt. Van elektromotorenfabriek "de VIJF" was weinig bekend behalve dat het geteisterd werd door rampspoed tijdens zijn slechts 14 jarige bestaan. Hofstede Crull had weinig geluk met dit bedrijf dat een geduchte concurrent voor de Heemaf en EMF Dordt had moeten worden, maar heeft niet zo mogen zijn.

Er waren slechts weinig foto's van dit bedrijf bekend maar onlangs kwam een prachtig album uit de jaren 1925-1929 tevoorschijn welke in een van de knipsels in dit artikel wordt beschreven. Het album werd door  gedigitaliseerd. Dit gaf mij aanleiding om mij eens in de geschiedenis van dit bedrijf te duiken dat als rode draad  "rampspoed" door zijn geschiedenis heeft lopen.

De Vereenigde IJzer Fabrieken "De VIJF"
Logo de VIJFOp 11 december 1920 werd op initiatief van Hofstede Crull ten overstaan van notaris Ten Doesschate in Hengelo de NV De Verenigde IJzerfabrieken 'DE VIJF' opgericht. Het bedrijf werd gevestigd in Doetinchem en het ging vooral elektromotoren fabriceren.
Aanvankelijk liep het bedrijf goed. Vele oudgedienden van de Heemaf uit Hengelo, die meer vertrouwen hadden in Hofstede Crull dan in de nieuwe HEEMAF-directie, verhuisden naar Doetinchem en vonden werk in de nieuwe fabriek.

Lees meer

AFO Hattem op de Beurs in Milaan (1956)

Michel Boerkamp stuurde mij een mooie foto uit 1956 van een beurs stand in Milaan waar de AFO uit Hattem met een stand vertegenwoordigd was. De foto is gemaakt door de opa van zijn vrouw, Geert van der Wal, oud werknemer en gepensioneerd AFO medewerker (overleden in 2020). Ook stuurde hij nog 3 documenten (indiensttreding AFO 1949, getuigschrift en pensioenoverzicht uit die tijd. 

Bron: Michel Boerkamp

 

Links Getuigschrift Geert van der Wal tbv Militaire Dienst, rechts pensioenregeling bij AFO te Hattem.

Geert van der Wal - in dienst bij de AFO in Hattem (1949)

Bron: Michel Boerkamp

 

 

 

{jcomments off}

Lees meer

Elmec bouwdozen gemaakt door AFO

Net na de Tweede Wereld oorlog maakte de Apparatenfabriek Overijssel (AFO) enige tijd meccanodozen van het merk Elmec. Dit was een groot succes bij de jongeren die interesse hadden in techniek en de dozen waren niet aan te slepen. Ton Werkhoven verzamelt deze bouwdozen en hieronder vind u zijn bijdrage.

Ik las uw verhaal over de Overijsselse Apparaten Fabriek en stuur u bijgesloten een aantal foto's op. Ik ben gepensioneerd docent fotografie en verzamel al een tijdje metaalbouwdozen uit de eerste helft van de 20e eeuw. Het merk Elmec was mij jaren onbekend, totdat ik een doosje tegenkwam op Marktplaats. Intussen heb ik er meer dan een dozijn en daarnaast heel veel reserve onderdelen.

 

Ik heb er al meerdere motoren mee gebouwd aan de hand van de oorspronkelijke documentatie en besef dat dit Nederlandse product internationaal een unieke positie inneemt. Geen enkel merk heeft zulke bijzondere elektrische metaalbouwdozen geproduceerd als AFO, Maerklin met Elmex en Meccano hadden weliswaar elektrodozen, evenals de firma Kosmos, maar die halen het niet bij Elmec.

 

{jcomments off}

Lees meer

De meisjes van de Heemaf wikkelarij uit Zwartemeer (1946-1979)

De wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog zorgde voor veel orders bij de Heemaf en de fabrieken hadden een enorme behoefte aan (kleine) motoren en generatoren. Om die kleine motoren te maken waren wikkelaars nodig en vooral meisjes werden gevraagd omdat die daar gewoon beter in waren. In Hengelo was er een zwaar te kort aan wikkelaarsters, zowel voor als net na de Tweede Wereldoorlog. In Drente waren er voldoende. Rond 1925 haalde men nog grote gezinnen uit Drente naar Hengelo om te werken in de wikkelarij, maar dat zorgde voor oneerlijke concurrentie omdat Hengelose medewerkers werden ontslagen omdat die uit de Drentse veenstreken goedkoper waren. Uiteindelijk ging de politiek en vakbonden zich er ook mee bemoeien. De oplossing was om in Drente een fabriekspand te kopen en daar werd in 1946 de vestiging Heemaf Zwartemeer geopend. Hier werden kleine motoren gefabriceerd door hoofdzakelijk vrouwen en meisjes.

Op 2-12-2020 ontving ik van Piet Gort onderstaande prachtige foto van een aantal dames die als wikkelaars werkten bij Heemaf Zwartemeer uit 1946. Een van deze wikkelaars was zijn moeder (Jantje Douwsma).

Bron: Piet Gort 

Binnenkort meer foto's over de Heemaf in Zwarte meer aangezien ik 3 fotoalbums ontving met unieke foto's van dit bedrijf.


Luchtfoto Heemaf Zwartemeer.

 

Dagblad voor den arbeiderspartij, 20-4-1925.

Lees meer

Biografie Henri Isaäc Keus (1889-1971) uitvinder, ondernemer, directeur en econoom bij de Heemaf

Ir. Henri Isaäc Keus (1889-1971) is na Rento Hofstede Crull de bekendste directeur geweest van de Heemaf. Hij werkte van 1919 tot 1971 bij de Heemaf en bracht het bedrijf tot grote bloei. Onder zijn leiding groeide de Heemaf uit tot een wereldconcern, met de SKA motor als paradepaardje. De Heemaf bestaat niet meer, maar de producten zijn nog overal ter wereld in gebruik omdat ze bijna onverslijtbaar zijn en met gemak 100 jaar meegaan.

H.I. Keus is in Rotterdam geboren op 11 oktober 1889. Zijn vader had een goed lopende groothandel in kaas en exporteerde vooral naar Frankrijk. In zijn jonge jaren verhuist hij eerst naar Gouda en daarna naar Den Haag. Zijn vader wil dat hij de handel in gaat en het bedrijf voortzet, maar zijn moeder geeft hem technisch speelgoed en stimuleert hem om de elektrotechniek in te gaan, wat dan ook gebeurt. In den Haag doorloopt hij de Bleyenburg HBS om vervolgens in Delft aan de Technische Hogeschool te gaan studeren. In 1913 behaald hij het diploma elektrotechnisch ingenieur en wordt hij assistent bij professor van Swaay.

Hij doet enkele uitvindingen waar hij octrooi op krijgt en hij loopt stage bij Hofstede Crull & Willink, de voorloper van de Heemaf, in Hengelo. Zo leert hij ook Rento Hofstede Crull al vroeg kennen. Na de stage verhuist hij naar Amsterdam en gaat hij korte tijd werken bij het Amsterdamse installatiebedrijf Alberts & Kluft (1914). Zij richten zich op de aanleg en installatie van elektriciteitsnetten.

Einde 1914 wordt hij bij de Heemaf als ingenieur aangenomen in vaste dienst (door Hofstede Crull) en hij gaat wonen in Hengelo (Deldenerstraat, later Grundellaan 23). Bijna gelijktijdig wordt hij opgeroepen voor militaire dienst. Hij krijgt groot verlof omdat de Heemaf hem dringend nodig heeft. De eerste wereldoorlog zorgt bijna voor de ondergang van de Heemaf, financieel gaat het erg slecht en na een interne crisis gaat Hofstede Crull weg als directeur. 

In 1919 wordt Keus de vervanger van Hofstede Crull. Hij wordt directeur, samen met Frederik Robert Willink (de neef van mede oprichter Willem Willink). Keus gaat zich bezig houden met technische zaken en de handel, Willink neemt de financiële kant voor zijn rekening.


1-12-1919, zittend tweede van links Keus, midden F.R. Willink. Samen volgden zij Hofstede Crull op. Bron: Museum Hengelo.

Lees meer

Hofstede Crull en zijn eerste elektriciteitscentrales in Borne (1896) en Hengelo (1901) + films (1937)

Rento Hofstede CrullElektriciteitspionier Rento Hofstede Crull stond aan de wieg van veel elektriciteitscentrales in Nederland. Tijdgenoot en grondlegger van de elektrotechniek in Nederland, Willem Benjamin Smit had in 1886 in Kinderdijk al de eerste echte Nederlandse elektriciteitscentrale opgericht met 295 aansluitingen, maar Hofstede Crull ging verder waar Willem Smit gebleven was. Vanaf het begin van de oprichting van zijn eerste bedrijf "Hofstede Crull & Willink" in 1894 was hij onophoudelijk bezig met het verkrijgen van concessies om ook zelf een elektrische centrale te mogen bouwen. Hij was een visionair die in 1891 al goed door had dat elektriciteit de wereld zou veroveren en hij was daarin een pionier van het eerste uur. 

Centrale in Borne in 1896.

 Hofstede Crull logo


Logo van Hofstede Crull & Willink op een houten kistje van een Duitse Watt meter, gebruikt bij het TCS in 1906. 
 

De elektriciteitscentrale in Borne (B.E.M.) (1896 - 1930)

Vanaf 1896 werden de eerste elektrische centrales gebouwd in Overijssel. Het elektriciteitsnet bestond vooral uit laagspanningslijnen. In 1918 bouwde TCS de eerste bovengrondse hoogspanningslijn tussen Hengelo en Eibergen voor de spanning van 10 kV. Al vanaf 1894 probeerde Hofstede Crull een concessie te krijgen voor een centrale in Borne, dat was ook zijn woonplaats. De plaatselijke industriëlen zoals de Bornse textielfabrikant Spanjaard steunden hem en in 1896 lukte het hem om de gemeente Borne te overreden om te kiezen voor elektriciteit en hij kreeg de concessie. Dat de vergunning in Borne soepel verliep kwam ook doordat de gemeente zelf aandeelhouder werd, de burgemeester en enkele raadsleden waren ook aandeelhouders !

Lees meer

De transformatorzuil (peperbus) van de Heemaf

Een transformatorzuil (ook wel trafozuil of peperbus) is feitelijk een transformatorhuisje in de vorm van een reclamezuil. Deze transformatorzuilen verschenen aan het begin van de twintigste eeuw bij de aanleg van elektriciteitsnetten in vele steden als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Den Bosch en Delft.

Ernst Theodor Amandus Litfaß.De bedenker was een Duitser, Ernst Theodor Amandus Litfaß. In Duitsland (Berlijn) werden deze "Litfaßsäulen" al in 1854 gebruikt als aanplakzuil voor het laatste nieuws en reclame, maar ook om wildgroei met aanplakbiljetten tegen te gaan. De zuilen kregen later een extra functie als telefoonkabelverdeler of transformatorhuisje. In het jaar 1884 plaatste het Duitse bedrijf  "der Berliner Elektrizitätswerke AG"  het allereerste transformatorhuisje in een zuil. De buitenkant van de transformatorzuil werd verhuurt door het elektriciteitsbedrijf als aanplak ruimte voor affiches waarmee extra inkomsten werden gegenereerd. 


Compleet gemonteerde transformatorzuil op betonnen sokkel met uitsparingen voor kabelinvoer en afgenomen omhulsel. (1-12-1914), bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle.

De transformatorzuil in Nederland
De Heemaf stond in 1910 voor het eerst met een transformatorzuil op de Wereldtentoonstelling in Brussel. Rond 1908, dus direct na de oprichting van de Heemaf werd begonnen met de fabricage van transformatorzuilen. De transformatorzuil was de schakel tussen de elektriciteitscentrale en de gebruiker. Het was feitelijk gewoon een schakelkast (gemaakt door de Heemaf) met een kleine transformator (meestal geleverd door Siemens of Smit Transformatoren) die de hoogspanning (3kV) omzette naar een laagspanning (220/127 volt) en dat in een mooi omhulsel (de zuil) die tevens gebruikt kon worden om reclameposters op te hangen. Naast een transformatorzuil stond weer een verdeelkast vanwaaruit de elektriciteitskabels naar de meterkasten in de huizen werd gebracht.

Heemaf op de Wereldtentoonstelling Brussel 1910

Heemaf op de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1910 met links in beeld een transformatorzuil.

Lees meer

Holec Projects

Holec Projects (HP)

Holec Projects werd in 1977 opgericht als een 100% dochter van Holec NV. Doel ervan was het leveren van samengestelde uitrustingen te bevorderen met als uitgangspunt kennis en leveringen in projectvorm te verkopen. De oprichting vond plaats in Utrecht maar zou snel naar Hengelo worden verplaatst. Dat geschiedt in 1978. De acquisitie, verkoop, engineering en uitvoering, zowel voor binnen- als buitenland zullen binnen één organisatie plaatsvinden. Belangrijk hierbij was de inbreng van het installatiebureau, welke in principe al op deze wijze werkzaam was.

De eerste jaren waren niet gemakkelijk, de zware economische teruggang op het eind van zeventiger en begin tachtiger jaren brachten veel bedrijven in de problemen. Holec Projects echter wist zijn omzet te verdrievoudigen en de orderontvangst werd zelf verviervoudigd. Hierdoor werd het ook nodig de organisatie aan te passen. In het begin van de tachtiger jaren kreeg Holec Projects drie aparte organisaties:

  • internationale en complexe Nederlandse projecten
  • installatie-activiteiten voor de Nederlandse markt
  • seriematige montage-activiteiten (o.a. tractie)

De eerste directeur van HP was ir. C. Hoogendijk. Toen hij naar de directie van Holec ging werd Van Maaren zijn opvolger. Van Maaren bleef enkele jaren en werd opgevolgd door ir. H.F.A. Sidler. In 1984 zien we F.C.M. Fabisch als tweede directeur. Inmiddels zijn er ook vestiging in Heerlen Eurostroom, Sissing in Roden en Gouda, Holec Projects West. In Sissing en Heerlen neemt HP voor 40% deel. In 1986 was er een lagere omzet, mede als gevolg van vertraagde oplevering van het windmolenpark in het Friese Sexbierum. Ook viel de markt in het Midden Oosten en Nigeria weg. In 1987 wordt de groep vermogenselektronica toegevoegd aan HP. In 1988 en 1989 wordt veel geld geïnvesteerd in computers en software. HP verwerft alle Sissing aandelen in 1989. HP is inmiddels een onderdeel van het Begemann concern.

Eerstedagenveloppe
Eerste dag enveloppe windmolenpark Sexbierum

Dick Sidler geeft soms met verrassende wendingen leiding aan HP. Dit leidt tot conflicten, waarbij ook de OR een rol speelt. Dit leidt weer tot het vertrek van Dick Sidler als directeur. Hij wordt opgevolgd door C.P. Korink, een Twentenaar en oud-directeur. Hij loopt ‘s-morgens vroeg al door het bedrijf om soms een shaggie te bietsen. Hij staat dicht bij zijn mensen. Het nadeel is dat zijn relatie met de broes van den Nieuwenhyuizen niet al te best is. Hij blijft dan ook maar enkele jaren directeur.

In het jaarverslag van 1993 zien we en veranderende structuur. Het managementteam bestaat uit:

  • Algemeen directeur A.W.L.M. Goud
  • Financiën H.A. Leeftink
  • Personeel & organisatie G.G. Oosterhoff
  • Vestiging Noord/Sissing directeur W. Klok
  • Vestiging Oost directeur G.H. Verveld
  • Vestiging West directeur C.F. Nikkels
  • Automation Commissioning Engineering directeur H.J. van der Duin
  • International Contracting directeur R.J. L’Hoést
  • Operations International Contracting J.J. Adriani
  • Verkoop National Contracting A. Andeweg

 Overlijdensadvertentie Korink 
Claus Korink directeur HP 1989 tot 1993

Na 1990 gaat de netto-winst van bijna 5 miljoen terug een verlies van 2,7 miljoen verlies in 1992 en weer oplopend tot bijna 4 miljoen winst in 1994. Het geld wat HP op de bank had staan en waar elk jaar rentevoordeel van kwam was inmiddels door Begemann opgevraagd.

Directeur Goud
drs. ir. A.W.L.M. Goud directeur 1993 tot februari 1997.

Logo Holec ProjectsIn 1996 gaat Holec Projects een eigen logo hanteren

Op 15 juni 1994 wordt in Kingston op Jamaica een van de grootste opdrachten van Holec Projects getekend. Het betreft een engineering, procurement and construction contact voor de levering en installatie van een low speed diesel centrale. Van de totale waarde van 175 miljoen vertegenwoordigt de waarde van HP 35 miljoen. Opdrachtgevers zijn Jamaica Private Power Compagny en een internationale consortium European Power Contractors. Het project loopt niet succesvol. Problemen op de site met monteurs uit verschillende landen, die niet met elkaar kunnen samenwerken en allerlei vertragingen en ruzies tussen de consortiumpartners maken het geheel erg verliesgevend. Het zou mede leiden tot de ondergang van HP.

Er komen mensen van General Electric op bezoek. Zij doen een boeken onderzoek naar een mogelijke overname. Doordat de "grote bazen" zich ermee bemoeien ketst de zaak al snel af. Na het vertrek van Korink wordt de Belg Van Eysendeyk tijdelijk directeur. De OR wil hem graag houden, maar hij krijgt al snel een hoge politieke baan in Brussel. Dan komt Begemann begin 1997 met een viermans directie. De OR raad deze oplossing af.

  • H.A. Leeftink
  • G.G. Oosterhoff
  • H.J. van der Duin
  • J.J. Adriani

Als gesprekspartner voor de OR wordt na veel geharrewar van der Duin aangewezen. Het viermanschap krijgt van Begemann één jaar de tijd om HP weer op de rails te zetten. Dat lukt niet omdat niet alle gezichten dezelfde kant willen opkijken. Begemann grijpt in en er komt opnieuw een nieuwe algemeen directeur Philip Larsen. Hij drukt op een vervelende manier een stempel op mensen en bedrijf.

Omdat Begemann delen van het oude Holec opsplitst en gaat verkopen mag Holec Projects zijn naam niet houden. Larsen komt in november 1997 met de naam QtecQ. Er komt een nieuw managementstructuur met terugdringing van het aantal managementsniveaus en verbreding van de span of control. In 1997 daalt de winst van ruim 7 miljoen naar iets minder dan 3 miljoen. Voor 1998 heeft Larsen veel plannen om het bedrijf te verbeteren. Het verlies van het bedrijf neemt toe, mede doordat geldstromen niet naar QtecQ maar rechtstreeks naar Begemann gaan. Daar wordt later door de curator nog een proces bij de rechtbank in Breda gevoerd.

Qtec  Larsen
                                                              Larsen wist wel met PR om te gaan

Beroemd is de nieuwjaarsactiviteit van Larsen bij de Bonte Wever in Slagharen. Met een powerpointachtige presentatie probeert hij de aanwezigen te overdonderen. Maar hij kent de mentaliteit van de Tukkers niet. Jah, jah is iets anders als ja. Als dan er zoveel verlies in het bedrijf zit wordt in augustus 1999 surseance van betaling aangevraagd. Curator wordt mr. Van der Hel uit Enschede. Als hij er bijna direct achter komt dat er al bijna een jaar geen ziektekostenverzekeringspremie is betaald vraagt hij per direct het faillissement aan. Ook blijkt dat de jaarkaarten bij de NS niet betaald zijn en door de NS stopgezet worden, terwijl de betrokken medewerkers er al wel voor hebben betaald.

Gelukkig kan er voor het personeel een goede oplossing worden gevonden. Bijna allen kunnen naar Imtech of naar Strukton. Voor een enkeling wordt er nog een andere oplossing gevonden. Het faillissement is eind 2008 nog niet uitgesproken. En daarmee komt er eind aan de laatste Heemafpoot. De oude installatiepoot bijna vanaf het begin aanwezig vindt zijn einde. Een stukje Heemaf blijft over in de vorm van Hitec in Almelo en Host in Hengelo.

Leveringen 

Levering 37 mobliele militaire diesel generatorsets,
11 resp. 60kW tbv communicatiesystemen.

 

Jarenlang wordt de winst van HP vooral bepaald door het resultaat op de vele en grote tractie-opdrachten van het installatiebureau.

 

CERN ontwerp en levering magneetvoedingen en Zero-flux stroommeetapparatuur.


Cern 
WKK  WKK eenheid tbv hoofdkantoor NMB te Amsterdam, 2 turbine generatoren 500kVA. 

In oktober 2001 verschijnt er een rapport van feitelijke bevindingen inzake faillissement QtecQ B.V. van BDO Walgemoed CampsObers te Apeldoorn. Zonder bijlagen heeft het rapport 78 pagina’s.

In Twentse Courant/Tubantia verscheen een artikel aan de hand van Bob Gevers onder de kop "De ondergang van QtecQ en de topman die niemand wilde".

Larsen
Foto Larsen bij het artikel van Bob Gevers

Schrijf reactie (0 Reacties)

Mooie oude advertenties /foto's van elektromotoren (Smit Dordt 1913-1915)

Ik kwam 2 mooie oude advertenties tegen van "Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek" te Dordrecht (1913-1915), waar N.V. Noorderlicht uit Groningen (een van de vele verkoopkantoren van Smit Dordrecht) elektromotoren aanbied.

De technische achterstand op ons omringende landen was grotendeels ingelopen, daarom werd in die tijd flink propaganda gemaakt voor het "Hollandsch Fabricaat" om zodoende de economie te stimuleren en de grote werkloosheid in ons land tegen te gaan.

 Advertentie Smit Dordt, Nieuwsblad van het Noorden (19-10-1915) Advertentie Smit Dordt, Nieuwsblad van het Noorden (26-11-1915)

Bron: Nieuwsblad van het Noorden 19-10-1915 / 26-11-1915

 

 Doorsnede Motor Smit Dordt 02-04-1913

Enkele Smit Dordt motoren uit 1913

Motor Smit Dordt 19-04-1915

Dynamo motor Smit Dordt 1915

Foto's : Archief Brush Ridderkerk.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Holec Holland (1998 - 2003)

In 1995 maakt Holec Holland een herstructuring door. Verliesgevende (buitenlandse) activiteiten worden gestopt. Holec Holland groeit weer en zoekt aanvullend kapitaal om die expansie in geselecteerde buitenlanden te kunnen voortzetten. Een beursgang in Amsterdam die dat mogelijk moet maken wordt in september 1997 op het laatste moment afgelast. Waar buitenlandse investeerders en kleine Nederlandse beleggers voor een stevige intekening zorgen, laten de institutioneel beleggers het afweten. Daarmee ontstaat een onzekere markt. De aandacht voor Holec Holland en de financiële prestaties sinds 1995 wekken de aandacht op van ondernemingen in hetzelfde vakgebied. Het management van Holec Holland kijkt gericht naar iedere mogelijkheid. De doelstellingen en ambities van de onderneming staan daarbij voor op. Per 28 april 1998 maakt Holec Holland deel uit van het Britse Delta plc; een aan de Londense beurs genoteerde industriële onderneming.

Holec Holland N.V., waar 1.200 mensen werken, is eigenaar van merknaam en logo HOLEC en is de moedermaatschappij van de operationele eenheden Middenspanning en Laagspanning. Holec Holland heeft een belang in Holec Algemene Toelevering B.V.

In meer of mindere mate is de naam Holec nog gekoppeld aan een aantal bedrijven die verder geen binding meer hebben met Holec Holland N.V., met name:

  • Traxis en HMA Power Systems. Dat zijn zelfstandige ondernemingen binnen het voormalige Holec Machines en Apparaten B.V. in Ridderkerk (ook bekend als Holec Ridderkerk). Deze ondernemingen gingen deel uitmaken van de Begemanngroep. Traxis (inmiddels onderdeel van Alstom) levert elektrische aandrijfsystemen voor trein, metro en tram. HMA Power Systems (nu deel van Brush) levert grote elektrische machines.
  • QtecQ the engineering company bestaat inmiddels niet meer, maar was de naam van het voormalige Holec Projects in Hengelo; een engineerings- en projectenorganisatie. Tot aan het faillissement in 1999 opereerden zij als onderdeel van de Begemanngroep.
  • HITEC Power Protection is de nieuwe naam van Holec Power Protection in Hengelo. Deze onderneming levert systemen voor ononderbroken energievoorziening. Ook dit bedrijf maakte deel uit van de Begemanngroep. Bij de overname door UBS is Holec Power Protection losgemaakt uit Holec Systemen en Componenten. Sinds 13 oktober 1998 maakt HITEC onder dezelfde naam deel uit van Cumdrecht B.V., dochter onderneming van Industrial and Marine Diesels.
  • Elin Holec High Voltage in Amersfoort is het vroegere Holec Hoogspanning. Elin Holec maakt gasgeïsoleerde schakelsystemen voor hoogspanning en is eigendom van Elin Energieversorgung GmbH uit Oostenrijk.
Schrijf reactie (0 Reacties)

Historische nieuwsflits

Heemaf personeelsvereniging (1944)

Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle

Schrijf reactie (0 Reacties)

Grote hal van de Heemaf (1911)

Hieronder weer een prachtige foto uit het archief van Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. Grappig is ook de slogan op het bord onder de man op de foto: "Ga spaarzaam om met alle materialen".

NL-ZlHCO 0464.2 1911

Kraandrijver in de cabine van de bovenloopkraan in de grote hal van de Heemaf (01-03-1911). Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

HHG Video Box

Cloud tag

Laatste nieuws

Laatste reacties

Uitgelicht

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
5489236

Wie is online

We hebben 259 gasten en geen leden online

DMC Firewall is a Joomla Security extension!