Heemaf 1969 - 1998

Heemaf na 1969

Kantoorgebouw Heemaf 1969Na het ontstaan van de grote Holec bleven de verschillende bedrijven eerst hun eigen activiteiten op hun eigen manier voortzetten. Maar door het samenvoegen ontstonden er overlappingen in de verschillende leveringsprogramma's. Een van de grootste voorbeelden waren de kleine normmotoren welke bij Heemaf en bij EMF werden geproduceerd. Maar er zijn meer voorbeelden.

Voor de normmotoren ontstonden ook op een ander vlak problemen. Buitenlandse bedrijven, o.a. in Oost-Europa konden de motoren veel goedkoper produceren, met het gevolg dat er binnen Holec een overproductie ontstond. De Holec producten waren wel van een betere kwaliteit, maar dat woog niet op tegen de meerprijs.

Grote Holec 1969

 

EMF was als onderdeel van Smit Nijmegen in 1969 in het Holec-concern gekomen. Al in1970 werd EMF in Heemaf geïntegreerd, waar flexibeler en efficiënter kon worden gewerkt. Daarnaast werden meer machines gemaakt voor speciale doeleinden, zoals type Emcol, Statexyn en remmotoren.

In het begin van de zeventiger jaren nam de vraag naar motoren door minder investeringen in markt af. Eind 1976 werd in overleg met vakbonden en ondernemingsraden besloten de productie in Dordrecht over te hevelen naar Hengelo. De services en reparatieafdeling gingen ook nog deels naar Smit Slikkerveer.

Ir. Ver Loren van ThemaatHeemaf krijgt in 1977 als onderdeel van het nieuwe Holec onderdeel machines en systemen een nieuwe directie, twee, de heren Boom en Schreve komen van buiten Holec, de derde is de directeur van Smit Slikkerveer, de heer van Danzig.

Daarmee verliest Heemaf de directe invloed in de organisatie. De laatste echte directeuren van Heemaf waren de heren Ver Loren van Themaat en Kiemeneij.

Voor Heemaf wordt 1977 een dramatisch jaar. Kijken we naar de productiemogelijkheden van Heemaf dan zien we het volgende:

  • Telefoontoestellen. Met de komst van de druktoetsen telefoons blijkt dat Heemaf ze niet voor een redelijke kostprijs kan produceren. Daarvoor zijn de te maken aantallen te klein. De fabricage van telefoon wordt dan ook gestaakt. De (telefoon)vestiging in Coevorden gaat ook dicht.
  • Grote machines. Deze worden niet meer in Hengelo, maar bij Smit Slikkerveer gebouwd.
  • Kleine machines: Zoals al gesteld verdwijnt deze activiteit. Wel is nog geprobeerd kleine machines voor de verkoop in consignatie te nemen maar ook dat werd geen succes.
  • Schakelborden: Deze activiteit gaat deels naar Hazemeyer en komt deels bij de montage-werkplaats van het installatiebureau.
  • Tractiemontage: Blijft een onderdeel van het installatiebureau, de uitvoering vindt plaats bij Talbot in Aken.
  • No breakinstallaties: Deze activiteit wordt in 1956 in samenwerking met de PTT ontwikkeld. In 1994 verhuist het van Heemaf naar Hazemeyer waar aan de Tuindorpstraat en volledige nieuwe fabriek wordt gebouwd. Door een snel toenemende vraag wordt er in Almelo in 2001 een tweede fabriek gebouwd. Maar na 11 september in de USA valt de vraag snel terug. Besloten werd het bedrijf in Hengelo te sluiten en alles in Almelo te concentreren. De naam Holec Power Protection werd in 1998 gewijzigd in Hitec Power Protection. In 1998 werd het gekocht door het Nederlandse bedrijf IMD, Industrial and Marine Diesels .

 

No-break installatie ABN in 1968

Heemaf no-break installatie 1973

Heemaf model 1955-1970
De prachtige Heemaf telefoon verdwijnt vanaf 1977.

Al met al zien we een enorme achteruitgang van de eens zo groot en rijk Heemafbedrijf. Er is een lichtpuntje met de oprichting van Holec Projects wordt een aantal activiteiten op het leveren van complete elektrische installaties voor het binnen- en buitenland een nieuwe winstgevende tak binnen het Holec concern samengevoegd. Het al eerder genoemde installatiebureau is een belangrijk onderdeel van Holec Projects. Helaas loopt het met het bedrijf slecht af. In 1997 is een naamsverandering nodig omdat de naam Holec niet langer gebruikt mag worden. De nieuwe naam wordt QtecQ. Op 10-08-1999 wordt het bedrijf failliet verklaard. Het faillissement is in 2010 nog steeds niet afgehandeld.

 

Bezoek Joep van den Nieuwenhuyzen aan de O.R. in 1993
Bezoek Joep van der Nieuwenhuyzen aan de OR van Holec Projects op 5 april 1993. Vlnr. Schins vz, Schulte, Ahlers secr. Joep, v.d. Bos, Tom Jansen, Berfelo, Wargers, Hoekema, en Kroeze.
 

 

Wordt vervolgt.....

Reacties  

# Fragen zu Motor: BBFUK D5.56-4Wilfried Ribbe 29-04-2012 13:36
Sehr geehrte Damen und Herren,

meine KFZ-Hebebühne (Bj. 1975) ist defekt.
Die Bremse wird nicht gelöst.

Leider verstehe ich die Innenschaltung und Mechanik der Bremse nicht - auch der leider nicht mehr vorhandene Elektronikbaust ein wurde durch eine Brückenschaltun g ersetzt.

Motor: BBFUK D5.56-4
Bremse ~220V S3-10%

Wichtigste Fragen:
ist die Bremswicklung für AC oder DC?
für 110V oder 220V
Kann man sie reparieren bzw. als Ersatzteil bekommen?

Vielen Dank im Voraus.

MfG. Wilfried Ribbe
Elektromechanikermeister
Technisches Büro Auetal
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer
# Tractie NS treinen - TALBOTRené Peters 26-01-2015 09:41
Zijn er nog ergens (oud-)collega's die in Aken (D) bij Talbot aan de Tractie van NS-treinen hebben gewerkt ?
De laatsten die ik vond waren Teun Breeschoten en Jan Arends, maar er zijn er natuurlijk nog zoveel meer.
Wie, Waar, ? Graag bericht
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer
# RE- TalbotR. Hermsen 28-01-2015 09:00
Geachte heer Peters,

De directeur van HP was G.H. Verveld in Borne. Hij was de baas van Talbot. Ik stuur u per mail gegevens zodat u hem kunt bellen.

Met vriendelijke groet,
Rudo Hermsen
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie


Foto gallery Heemaf

Cloud tag

Laatste nieuws

Laatste reacties

Uitgelicht

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
2812039

Wie is online

We hebben 80 gasten en geen leden online

Nieuwsbrief

DMC Firewall is a Joomla Security extension!