Johan Walhof was tussen 1919 en 1959 hoofdcontroleur bij de Heemaf op de afdeling waar de SKA motoren werden gemaakt. Ook reisde hij veel op en neer naar vestigingen in Zwartsluis en Dortmund. Veel ingenieurs hebben bij hem het "vak" geleerd. Hij leerde hen te luisteren naar de mensen die de machines bouwden en lieten proefdraaien. Zij konden precies horen of er iets niet goed draaide. Ook had hij een hekel aan mensen die de handen in de zak hadden. Als een ingenieur in opleiding dat deed was steevast zijn opmerking: "Haan oet'n tuk!". Hij is door toedoen van zijn vrouw, die waarschijnlijk hulp in de huishouding bij Ir. Keus was, in 1919 bij de HEEMAF gekomen. Daarvoor werkte hij heel kort als bankwerker in Borne en woonde hij een half jaar in Doorwerth (Hevea?). Kleinzoon Freddy Walhof stuurde mij dit verhaal en onderstaande foto's.
Controle op aanbouw stator voor SKA motoren van de Staatsmijnen (1947). De controleur is waarschijnlijk Johan Walhof. Bron: Historisch Centrum Overijssel.
Links Johannes Bernardus (Johan) Walhof (1894-1967) aan het werk bij de HEEMAF. Foto 1930-1935, rechts trouwfoto, bron: Freddy Walhof uit Hengelo
links, 7-2-1944, bron: Twentsch Nieuwsblad, rechts SKA Motor .
Stand Heemaf Dortmund op een beurs in Essen (1-6-1927)
Een van de grootste SKA motoren uit die tijd voor een Zweedse centrale. (1924 Stockholm). Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle.
Bron: Freddy Walhof {jcomments off}